FINA FLICKOR RÖKER VISST!

Det har länge varit på tal att "fina flickor röker inte" och det finns även diverse organisationer & "team" här i Sthlm som stödjer just detta. (Jag tror att det var Ebba Von Sydow som startade trenden med detta uttryck?) Jag är helt emot detta och har länge tänkt på detta, därför tänkte jag slå slag i saken nu och framföra mina åsikter.

För det första tycker jag att hela sloganen är fördomsfull och fel. Jag tror att det finns minst lika mycket fina flickor som röker som mindre fina. Eller jag vet att det är så. Kanske inte om vi talar om kungligheter, men i alla andra fall så kan jag garantera att det finns minst lika många fina flickor som röker som mindre fina. Vem avgör föressten om man är fin eller inte? Är man ingen fin flicka bara för att man röker? Jo, jo, jo. Det kan man visst vara. Det sitter inte i om man har en cigg i handen eller inte.

För det andra är det samma sak som att säga ”fina flickor super sig inte fulla”. Det kan jag också garantera att fina flickor gör. Eller varför inte ”fina flickor har aldrig på sig fula kläder”. Det är precis lika fördomsfullt och fel!

Visserligen kan det vara otroligt äckligt med röklukt, förstörda naglar, tänder osv. Detta kan i sin tur leda att man blir lite "sunkig" och "mindre fin". Detta håller jag definitivt om! Men att man för den skullens sak inte är fin är helt fel enligt min mening. Jag påstår absolut inte att det är rätt att röka, det jag vill framföra är att det är fel sätt att säga det på.

Därför borde man slopa hela den här idén och det här konceptet. Visst, det är bra och påverkar säkert många unga tjejer. Men resten av alla som röker då? Vad händer med killarna? Näe, lägg ner allt det här om ni nu vill stoppa rökning och satsa på något nytt som säger att alla borde sluta röka. Oavsett om man är överklass, medelklass eller underklass.

39813-624

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Kunde inte sagt det bättre själv!
Jag röker inte, men tycker att du har helt rätt.

2006-12-22 @ 00:01:21
Postat av: Maria

riktigt bra skrivet, helt rätt!

Postat av: agapi

Braa där :D *röksugen*

2006-12-22 @ 06:43:40
URL: http://agapi.blogg.se/
Postat av: Mark

Jag tycker att en flicka blir finare när hon inte röker.

2006-12-22 @ 09:43:04
URL: http://nucci.blogg.se
Postat av: Victoria

Bra skrivet, men njae! Jag skulle säga att jag inte tror att von Sydow själv menar att man är ful rent utseendemässigt för att man röker. Men du gör någonting som är orätt för din hälsa, vilket kan ses "fult" mot dig själv, och därav tanken att en fin flicka inte ska röka. Hon syftar givetvis på Alla flickor. Alla flickor är fina. Men - till viss del så håller jag med dig. Även om jag inte tror att själv uttrycket vållar några problem eller får andra konsekvenser än att folk vill sluta röka! :)

2006-12-22 @ 09:50:18
URL: http://svartvitlila.blogg.se
Postat av: Kim

En fin flicka: Klär sig propert, talar självsäkert men lugnt och väldigt artikulerande, går rak i ryggen, spottar inte, går stilfullt, super+däckar inte, har inte mycket sex och speciellt inte med vem som helst, RÖKER inte, knarkar inte, svär inte, är aldrig otrevlig, samt äter knappt.

tror det är ganska mycket fördomar i åsikterna ovan.

dock så röker alla möjliga individer, det samma gäller med knark, klädstil, måltidsproportioner, har mycket sex, sättet att tala, super etc..

idag finns det knappt några "fina flickor" kvar. Fina menar jag inte med tanke på utseendet utan på stilen, och sättet att föra sig. men för den delens skull så är inte alla flickor nasty nu, normerna har bara förändrats.

Det är ett förgånget uttryck att säga "fina flickor röker ej". DÄremot vill jag inte att min flicka röker. Och inte snusar heller för den delen. Äckligt!



Där

2006-12-22 @ 10:55:45
URL: http://divinityinmotion.blogg.se
Postat av: Liv

mm jag håller med dig till viss del. Jag tycker själv att 'fina flickor röker inte'-konceptet visserligen har en god tanke, men det känns alldeles för gammalmodigt.

2006-12-22 @ 23:25:10
URL: http://leifiii.blogg.se
Postat av: Linn

Åh det finns kloka stockholmare oxå , sedär ;O

2006-12-23 @ 15:30:02
Postat av: Sofia

tycker att du har helt fel, finns inget som är så äckligt och avskyvärt vedervärdigt som att röka. jag skiter i om ni rökare känner er "kränkta" för att ni inte anses som fina, för det är sanningen - det är inte fint att röka. Finns inga fördelar med att göra det, numera anses det som ute att röka, rökningens "coolhetsperiod" var på 80- och 90- talen. Jag förstår till en viss del vad du menar med att detta endast riktar sig till unga tjejer och inte till resten av rökarna, för det håller jag med dig om, att en anti-rökningskampanj borde riktas till alla rökare. Men faktum är att det är väldigt många tjejer som röker, och har Ebba som förebild. Jag tror inte att Ebba skulle ha en sådan stor inverkan på äldre kvinnor och killar, men däremot på unga tjejer. Hon tar sitt ansvar som förebild att försöka reducera antalet unga tjejrökare, vilket jag tycker är jättebra. Sluta gnäll på henne, hon föröker verkligen ,till skillnad från vissa andra. Hur många andra kändisar är det som startat en liknande kampanj för att minska på rökningen? (OBS! detta är inte riktat endast till dig, vill bara skapa debatt. för övrigt tycker jag att det är en jättebra blogg)

2006-12-23 @ 17:04:02
Postat av: Jess

Sofia: Jag förstår att det inte endast är riktat till mig och självklart ska du komma med dina åsikter! Det är ju vad det här inlägget är till för; att skappa debatt och¨åsikter. :)
Till det du säger..
Jag håller med dig till viss del och jag uttrycker i min text "Visserligen kan det vara otroligt äckligt med röklukt, förstörda naglar, tänder osv. Detta kan i sin tur leda att man blir lite "sunkig" och "mindre fin". Detta håller jag definitivt om!"
Jag vill också klargöra att jag absolut inte "klankar ner" på ebba, som du verkar ha fattat det. Utan jag uttrycker bara min motargument. Att hon skulle kunna ändå kampanjen.. Fast du har rätt i det du säger; att hon är förebild åt unga tjejer därför påverkas nog mest dem. men det känns bara som att sloganen är lite fördomsfull?

kul med bra & konstruktiva åsikter! & tack för att du tycker min blogg är jättebra:)

2006-12-23 @ 19:01:03
URL: http://jessjess.blogg.se
Postat av: Anonym

haha men lilla gumman, jag tror inte direkt att "fina flickor röker inte" ska tas så ordagrant! märks tydligt att du har tagit åt dig i alla fall. Det är bara ett uttryck som används för att visa att det inte är bra att röka :)

2006-12-26 @ 14:03:36
Postat av: Evie

det är ju ungefär samma sak som när man säger att "blondiner har roligare". vem kan säga att det är så, pårikigt? samma sak gäller nog uttrycket "fina flickor röker inte". Det är bara något man säger, någon riktig sanning finns det ju dock inte..

2006-12-26 @ 23:43:48
URL: http://evies.blogg.se
Postat av: Vicky

Håller med dig..

och en sak till...nog var flickan på bilden iaf fin!!

2006-12-27 @ 12:10:11
URL: http://www.pose7.blogg.se
Postat av: sanne

bra skrivet, men fan. jag tror att de flestar som bolmar på inte är ute efter att vara "fina flickor". jag vet iaf att när det kommer till min relation till rökning så handlar det inte om att det är "coolt" eller "ocoolt", jag röker för att jag känner för det. eller jaa haha, hur man nu ska se det. visst kan jag till och med som rökare hålla med om att det kan vara skitäckligt att stinka osv. nae. nu tror jag att jag är virrig och inte får fram en enda vettig åsikt, ha. mobb på mig.

2006-12-30 @ 18:41:01
URL: http://sanneandstuff.webblogg.se
Postat av: Wilmer

Jävla fitt femenist!!!!

2007-04-20 @ 14:51:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback