En stilikon i mina ögon

Svenska klädskapare visar hur vi ska klä oss till våren på diverse modevisningar. Men vad som egentligen slår igenom och blir en favorit bland oss ligger långt utanför deras kontroll.

 

Vissa har det, andra inte. Det där rätta, lilla extra, som får dem att se så avundsvärt rätt ut. Men vad är det egentligen som gör att vissa kan se superglamorösa ut i sin pyjamas medan andra som klär sig i Gucci från topp till tå ändå ser ut som stilkatastrofer?

Jo, det handlar om att ha det där lilla extra, att vara trendsäker, ha attityd och att hitta ett personligt sätt att bära upp kläderna på. Jag tror också att man måste ha en känsla för vad som är rätt just nu, och att sedan skapa något eget utifrån det som folk vill ta efter.

 


Ta Paris Hilton till exempel,
många ser henne som en stilikon. Men då är frågan, vad är en stilikon egentligen? Är det verkligen någon vars stil man kan införskaffa sig på H&M? Jag menar, vemsomhelst kan skaffa sig en Paris Hilton-look.

 

Elles modechef Cia Jansson uttrycker sig såhär:

–        Det räcker inte med att ha råd att fylla påse efter påse med designervarumärken för att sätta trender. En stilikon har något helt annat, något som kittlar och driver modet framåt. 

Jag måste säga att jag håller med henne till fullo och jag tror att Paris Hilton har blivit en förebild för trendkänsliga tjejer, dvs. tjejer som månar om att passa in. –        Dessa tjejer är väldigt lätt att känna igen, det är dem som följer trender slaviskt utan att tillföra något eget. Jag skulle vilja stryka Paris Hilton, Victoria Beckham, Nicole Richie, tvillingarna Mary-Kate och Ashley Olsen från listan över stilikoner.   

En stilikon för mig är med andra ord någon som gör trenden till något extra, som uppfattas glamourös och som influerar andra, utan att som Paris Hilton, kunna bli kopierad rakt av.

 


Kommentarer
Postat av: kimmie

som Kate Moss elr ? ; )

2006-09-25 @ 21:24:14
Postat av: Jess

Haha, precis ;)

Postat av: caroline

tack för omtanken

2006-09-25 @ 22:52:03
URL: http://carolinesblogg.blogg.se
Postat av: Sofia

Håller definitivt med dig gumman, bra sagt! :)

2006-09-25 @ 23:02:01
URL: http://citychic88.blogg.se
Postat av: Anonym

aa, håller fullständigt med, även om jag i för sig inte är så förtjust i kate moss, men aa bra sagt!

2006-09-26 @ 14:26:14
Postat av: Josefine

Måste bara säga att det är mycket bra skrivet!
Stor eloge :)

2006-09-26 @ 16:57:02
URL: http://jossiee.blogg.se
Postat av: Anonym

Du skulle ju kunna grunda storyn LITE bättre och kanske ge egna stilikoner i dina ögon en bild eller presentation i din blogg? :P

2006-09-28 @ 00:18:12
Postat av: Kalle

nämen guuuu va fiint sagt (L)(L)(L)(L)(L) jag ba äääääääääääääääääääälskaaaar när du skriver... du är så glamurös och elegant helt absurt!!! jag vill vara exakt som du!!!!!

2006-09-28 @ 19:40:04
Postat av: Jess

Sofia: Tack gumman!
Anonym: Har inte nämt något om Kate Moss.
Josefine: Åh, tack så mycket...
Anonym: Tack för feedbacken. Ska se vad jag gör

Kalle: Ehhhh? :S Haha. Vad har du läst mer som du bara ääääälskar då "Kalle"

2006-09-28 @ 23:15:37
URL: http://jessjess.blogg.se
Postat av: clara

bra talat tjejen. håller helt med!!!

2006-10-01 @ 18:03:51
URL: http://underbaraclara.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback